Waakzaamheid bij nieuwe trams

De bestelling van nieuwe bredere trams hangt al jaren boven de markt. Het is dan ook een forse investering met grote impact door de inpassing in de soms smalle straten. De Haagse Stadspartij heeft zich hard gemaakt voor het behoud van de 3 tramlijnen (6, 12 en 16) in de oude wijken, en waakt ervoor dat er geen extra bomen voor de brede trams moeten worden gekapt. In de laatste gemeenteraad van 2018 diende de partij nog met succes drie moties in: om ook fietsen in de nieuwe trams mee te kunnen nemen, om de toegankelijkheid voor mensen met een beperking te garanderen, en om de oude trams niet te snel te verkopen.

Hieronder het betoog van fractievoorzitter Joris Wijsmuller.

‘Den Haag was de eerste stad in Nederland met een paardentram, de eerste stad met een stoomtram, en de eerste stad met een electrische trein. Vele generaties later moeten er opnieuw nieuwe tramvoertuigen besteld worden, ditmaal om de versleten GTL8 trams op de lijnen 6, 12 en 16 te vervangen door modernere, bredere trams met een lage instap. Zodat meer reizigers – inclusief mensen met een beperking – in de toekomst met het openbaar vervoer meekunnen.

Je moet oude schoenen nog niet weggooien voordat je nieuwe, goed zittende schoenen hebt. Schoenen – in dit geval dus trams – waarmee de 3 tramlijnen in de oude wijken met smalle straten als de Zoutmanstraat, Hobbemastraat, Paul Krugerlaan en Duivelandsestraat ook in de toekomst probleemloos kunnen blijven rijden. Daarom heeft de Haagse Stadspartij samen met het CDA een motie ingediend om eerst de gemeenteraad nog te betrekken voordat de oude GTL8 trams worden verkocht.

We moeten leren van de problemen die er waren met de Avenio-trams, waar de aansluiting van de tram op de perrons voor mensen in een rolstoel vaak problematisch was door hoogteverschillen en te grote spleten. Daarom heeft de Haagse Stadspartij samen met D66 en GroenLinks een motie voor betere toegankelijkheid ingediend.

En we kunnen leren van de positieve ervaringen met de RandstadRail-trams (van het type Citadis) waar ‘s avonds en in het weekend fietsen kunnen worden meegenomen. Met deze ervaring kunnen we nu de volgende stap zetten in de ketenmobiliteit waarin fiets en OV aanvullend op elkaar zijn. Daarom heeft de Haagse Stadspartij samen met PvdD, D66 en PvdA een motie ingediend waarmee nieuwe trams ook een ‘fietsen vastzetriem’ krijgen, en met de HTM in overleg wordt gegaan om het mee kunnen nemen van de fiets op andere tramlijnen uit te breiden. En te streven naar een ruimere regeling zoals de NS die al hanteert (fietsen mogen buiten de spits mee).’