Haagse Stadspartij keert zich tegen camping op Stille Strand

De Haagse Stadspartij was zeer verbaasd om afgelopen week in de krant te lezen dat de komende 7 weken in het kader van 200 jaar Scheveningen Bad er een heuse strandcamping verrijst op het Zuiderstrand. Het gaat om maar liefst 100 kant-en-klare tweepersoonstenten. Kamperen op het strand is geweldig en dat wil iedereen, maar in dit geval moet je er wel fors voor betalen, maar liefst € 110,- voor 2 nachten (je kunt uitsluitend voor 2 nachten boeken) voor 2 personen.

De Haagse Stadspartij is van mening dat het strand van iedereen is. En dat het niet de bedoeling is dat één ondernemer veel geld kan verdienen aan het verhuren van tenten op het strand. Daarnaast is het op z’n zachtst gezegd opmerkelijk dat er ook gekampeerd kan worden op het Stille Strand, terwijl de raad heeft bepaald dat er tot 2022 op het Stille Strand geen strandhuisjes zijn toegestaan. Waarom dan wel kamperen in het Natura 2000 gebied?

Raadslid Peter Bos: ‘Nergens in Europa is het toegestaan om een camping op het strand te beginnen. Maar uitgerekend op het zwaar beschermde Stille Strand is zonder dat iemand het wist een camping verrezen met maar liefst 100 tentjes.’

Schriftelijke Vragen
Raadslid Peter Bos heeft het college in onderstaande 23 schriftelijke vragen om opheldering gevraagd over de kamperen op het Stille Strand.
1. Volgens Artikel 2:38B, lid 2 van de APV is het verboden op of aan de weg een voertuig, woonwagen, tent, caravan of een soortgelijk of ander onderkomen te plaatsen met het kennelijk doel dit als slaapplaats te gebruiken of daarin te overnachten danwel gelegenheid daartoe te bieden. Is het college met mij van mening dat de Strandcamping in strijd is met de APV? Zo nee, waarom niet?
2. In de door de raad vastgestelde Strandnota staat: Het Zuiderstrand maakt onderdeel uit van het natuurlijk duingebied, waarvan het merendeel door de bijzondere natuurwaarden de Natura 2000 status heeft. Het Westduinpark, de natuurlijke longen van de stad, heeft een belangrijke toegevoegde waarde voor de beleving van het naastgelegen ‘Stille Strand’. Juist deze delen van het strand die grenzen aan natuurgebieden, zijn voor veel mensen een belangrijke plek in onze stad om tot rust te komen en weer te kunnen opladen. We vinden het belangrijk om dit te behouden. Daarom komt er niet meer ruimte voor nieuwe bebouwing op het strand bij. Ook komen deze delen van het strand bijvoorbeeld niet in aanmerking voor grote publieksevenementen en blijven ze tijdens de wintermaanden leeg zodat mensen kunnen genieten van rust, ruimte en natuur.
Is het college met mij van mening dat een Strandcamping niet past in de doelstellingen die voor het Zuiderstrand zijn vastgelegd? Zo nee, waarom niet?
3. Betaalt de exploitant van de camping huur of pacht voor het gebruik van het strand? Zo nee, waarom niet?
4. In hoeverre past de Strandcamping binnen de toegestane bestemmingen van het Bestemmingsplan Strand?
5. Volgens de website van de exploitant staan er 100 tenten op het strand. Is dit juist?
6. Met een dergelijk groot aantal tenten is sprake van een bedrijfsactiviteit waar allerlei vergunningen en ontheffingen voor nodig zijn. Bijvoorbeeld een milieuvergunning, kampeervergunning, vergunning nachtverblijf etc.
Beschikt de exploitant over al deze en alle andere vergunningen en ontheffingen? Zo nee, waarom niet?
7. Waarom is de vergunning voor slapen op het strand die is afgegeven in het kader van het evenement 200 jaar Scheveningen Bad ook geldig op het Stille Strand en het strand van Kijkduin die niks te maken hebben met badplaats Scheveningen?
8. Geldt deze kampeervergunning voor elk evenement tijdens 200 jaar Scheveningen? Wat zijn de criteria hiervoor? Mag je tijdens de Red Bull Knock Out ook een tentje opzetten?
9. Zo nee, waarom is dit verdienmodel van kamperen op het strand alleen voorbehouden aan één ondernemer die daar geld voor vangt?
10. Stichting ‘Leef met de Zee’ heeft deze prijswinnende activiteit bedacht. Wanneer heeft deze wedstrijd voor activiteiten in het kader van 200 jaar Scheveningen Bad plaats gevonden? Wat waren de voorwaarden waaraan de activiteiten moesten voldoen? Wie heeft de winnaars bepaald?
11. Als het evenement een jaar duurt, zoals bij Feest aan Zee, mag je dan een heel jaar lang je tent opzetten? Zo nee, waarom niet?
12. Wat zijn de (technische/juridische) verschillen tussen het kamperen op het strand en het slapen in strandhuisjes?
13. Waarom wordt kamperen wel toegestaan op het Stille Strand, tussen Kijkduin en het zuidelijk havenhoofd, nu de raad bepaald heeft dat strandhuisjes (tot 2022) daar niet toegestaan zijn?
14. Heeft Stichting Leef met de Zee geld ontvangen vanuit de Feest aan Zee subsidie? Zo ja, hoeveel?
15. Welke rol speelt Den Haag Marketing hierin?
16. Is dit een verkapte pilot om te zien of de Strandcamping aanslaat, zodat komende jaren wederom overnacht kan worden?
17. Wordt er toeristenbelasting afgedragen voor de overnachtingen? Zo nee, waarom niet?
18. Waarom wist de Kustcommissie Vogelwijk absoluut niets van deze kampeeractie, die ook op het Stille Strand plaats zal vinden?
19. Waarom wisten omwonenden niets van deze kampeeractie terwijl 1 van de secundaire doelstellingen van het themajaar Feest aan Zee is ‘betrekken van bewoners van diverse wijken bij de totstandkoming van het programma’?
20. Waarom wordt het onderwerp overnachten in tenten op het Zuiderstrand nergens verder uitgewerkt in het Pdf bestand dat de gemeente online heeft gezet, voor activiteiten die met 200 jaar Scheveningen Bad te maken hebben en wordt dit maar slechts terloops in een opsomming genoemd op pagina 3?
21. Waarom is pas de woensdag voor de start van de Strandcamping een handtekening onder ‘de vergunning’ geplaatst, dus op het állerlaatste moment?
22. Hoe hadden omwonenden bezwaar kunnen maken tegen deze vergunning, waar is de aanvraag te lezen geweest?
23. Het logo en de website van de ‘StrandKamping’ zijn exact hetzelfde als ‘HaagseStrandhuisjes’. Is deze Strandcamping niet gewoon indirecte of directe reclame voor het bedrijf dat de strandhuisjes exploiteert? Zo nee, waarom niet?

In de pers
Scheveningse Courant, 5 juni 2018
AD, 31 mei 2018
Dagblad070, 29 mei 2018
AD, 19 mei 2018

4 Reacties
  1. Angeline

    Helaas is het aantal weken veel meer dan 7.
    Wanneer je uitgaat van het artikel uit het AD van afgelopen 19 mei en onderaan de opsomming ziet, kom je uit 16 weken.
    16 weken maal 51 uren per tent bezetting op het Zuiderstrand, exclusief de uren voor het opbouwen en afbreken.
    Daar is niets éénmalig aan maar noem het gerust een invasie.

  2. J.D. Simons-van Veen

    Heel goede reactie van de Stadspartij! Het strand wordt toch al te intensief gebruikt overdag.
    Moet er nu ook nog ’s nachts gekampeerd worden?
    Hoe staat het met de sanitaire voorzieningen? Wordt het een vieze bende?Ik ben er absoluut tegen en velen met mij,
    Groet,
    J.D. Simons – van Veen

  3. I. Hendriks

    Bij de vorige reacties sluit ik mij geheel aan. Met grote schrik heb ik kennis genomen van dat ‘kamperen’ op het ‘stille'(?) strand. Goed dat hier vragen over gesteld worden.Men kan immers op eigen initiatief naar het strand? Moet alles worden ‘georganiseerd’? Ik begrijp dat het om geld gaat.Nog even en we moeten, net als op vele andere plekken in de wereld, betalen om nog op het strand te mogen/kunnen komen. Zorg voor het behoud van dit fijne strand! Het is goed zoals het is. M.vr.gr. I. Hendriks

  4. Angeline

    Wat ik ook raar én heel bijzonder vind is dat de wethouder, die nu in de nieuwe coalitie “buitenruimte” beheert, Richard de Mos is, maar dat het strand van de “buitenruimte” ineens afgesplitst wordt.
    Hoezo?
    Het strandbeleid dat voorheen hierbij hoorde blijft nu voorbehouden aan wethouder Boudewijn Revis.
    De wethouder die toentertijd onder aparte omstandigheden de vergunning had gegeven aan de strandhuisjes exploitanten. Waarom mag Richard de Mos dit niet doen?

Uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.