Uit de voortgangsrapportage over de luchtkwaliteit blijkt dat er drie extra knelpunten met de luchtkwaliteit bijgekomen zijn: Raamweg, Lekstraat en Neherkade. Mogelijk zal het nog jaren duren voordat Den Haag aan de EU-normen voor de luchtkwaliteit voldoet. De Haagse Stadspartij heeft, om deze knelpunten serieus aan te pakken, onlangs het initiatiefvoorstel “Op weg naar een betere luchtkwaliteit en bereikbaarheid” ingediend. De meeste knelpunten worden veroorzaakt doordat doorgaand verkeer vaststaat in smalle woonstraten zoals de Javastraat, Mauritskade, Hoefkade en Weteringkade.Dit initiatiefvoorstel wil het doorgaand verkeer uit woonwijken weren en dit via kortere routes beter spreiden over de stad. Hierdoor ontstaan autoluwe woonwijken en een binnenstad waar meer ruimte voor fietsers en voetgangers is.

Wethouder de Bruin heeft zich tijdens het debat over de luchtkwaliteit positief uitgesproken over zowel de doelstelling als de aanpak van initiatiefvoorstel. “Dat betekent dat we goed op weg zijn!” zegt raadslid Gerwin van Vulpen. “Hopelijk verdwijnt eindelijk het doorgaand verkeer uit de Hoefkade en komt daar ruimte vrij voor een vrijliggend fietspad. Ook zou het deel van het Schenkviaduct tussen het Rijswijkseplein en de Lekstraat afgebroken kunnen worden.”

Het initiatiefvoorstel gaat ook een flinke verbetering van de luchtkwaliteit in de Javastraat opleveren. “Die staat momenteel nog steeds hoog genoteerd in de top tien van vuilste straten van Nederland!” aldus van Vulpen. “Ook ga ik de wethouder vragen om op korte termijn met maatregelen te komen om verkeersopstoppingen in de Archipelbuurt aan te pakken.” Volgens buurtbewoners worden die veroorzaakt door de herinrichtings-werkzaamheden aan de Javastraat. “Je ziet op deze manier dat de knelpunten met bijhorende consequenties voor de luchtkwaliteit zich verplaatsen naar de Laan Copes van Cattenburch. Dat kan toch niet bedoeling zijn!”

1 Response

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.