Tram op Scheveningse Weg

Smalle lichte trams om de gezonde bomen te behouden

De Haagse Stadspartij is voorstander van de aanschaf van nieuwe smalle lichte trams ter vervanging van de huidige voertuigen zodat de gezonde bomen behouden kunnen blijven langs het traject van lijn 1 op de Scheveningseweg.

Gerwin van Vulpen: ‘Deze unieke historische bomenrijen zijn onlosmakelijke verbonden met de Scheveningseweg. We moeten alles in het werk stellen om de gezonde bomen te behouden!

Scheveningseweg
De karakteristieke bomenrijen langs de Scheveningseweg geven deze historische verbindingsweg tussen Den Haag en Scheveningen – met name in de zomer – haar prachtige lommerrijke karakter. De bomenrijen maken de Scheveningseweg tot een van de mooiste lanen van Europa. Kort na de aanleg in 1655 was de kaarsrechte Scheveningseweg door haar lengte en de kenmerkende bomenrijen al een bezienswaardigheid.

Tramrails
Groot voordeel van de smalle lichte voertuigen is dat de rails niet verlegd hoeven te worden. Hierdoor kunnen, waar mogelijk, aan beide kanten de bomen blijven staan. Bij de inzet van brede zware voertuigen moeten de rails verlegd worden – anders kunnen 2 voertuigen elkaar niet passeren – dat betekent dat er veel meer gezonde bomen gekapt moeten worden.

In de pers
Den Haag FM, 22 juni 2017
AD Haagsche Courant, 12 oktober 2017

5 Responses
  1. Frank van der Vorm

    Natuurlijk moeten monumentale bomen behouden blijven, maar dat kan ook door ze te verplaatsen. Een aparte serie trams voor lijn 1 is natuurlijk veel duurder.

  2. Hans Vogelsang.

    Heel goed streven. Bovendien hoeven andere lijnen met knelpunten in geval van de nieuwe bredere Avenio’s, zoals lijn 12 (o.a. Paul Krugerlaan, Beeklaan, Edisonstraat, Goudenregenstraat) en lijn 15 (Zoutmanstraat) ook niet te worden verlegd of zelfs gedeeltelijk opgeheven. Smallere trams op sommige lijnen is gewoon gerechtvaardigd.