Prijsvraag: Over de Balk

over de balk award

De gemeente Den Haag had in 2001 de twijfelachtige eer om met de bouw van de tramtunnel de ‘Over de balk’ award te winnen. De Haagse Stadspartij gaat deze award opnieuw uitreiken en roept de inwoners van Den Haag op om mee te doen.

 

De come-back van de OVER DE BALK award

De Nederlandse televisiekijker heeft in 2001 de tramtunnel uitgeroepen tot het meest geldverkwistende overheidsproject van Nederland. De gemeente had geen boodschap aan dit publieke signaal, en weigerde om de bijbehorende award, een loodzware gegraveerde balk, in ontvangst te nemen. Niemand weet wat er daarna met de in het Haagse Stadhuis achtergelaten balk is gebeurd.

Dat de gemeente Den Haag sindsdien niets heeft geleerd blijkt wel uit de vele prestigeprojecten die daarna de revue hebben gepasseerd, zoals een geldverslindende lekke rotonde op het Vaillantplein, de sloop van de Zwarte Madonna of de ontwikkeling van een nieuw mislukt logo. En nieuwe grote “Over de Balk-projecten” doemen alweer op. De Haagse Stadspartij heeft na enig speurwerk de verdwenen Award weer boven water weten te halen, en zal deze via publieksenquetes opnieuw aan een Haags gemeentelijk project toekennen.

Reeds genomineerd zijn:

De Rotterdamse Baan

Deze € 450 mljn. kostende autotunnel lost geen problemen op, maar zal zowel bij het Rijkswegennet als het stedelijke wegennet nieuwe files gaan veroorzaken;

Een cultuurtoren aan het Spui

€ 240 mljn. voor een toren waarin drie cultuurinstellingen in één gebouw worden opgestapeld;

Een tramtunnel voor de Koninginnegracht

Alleen het autoverkeer zal voordeel hebben van deze met OV-geld gefinancierde tunnel. Het historische stadsbeeld met monumentale bomen dreigt hiermee te worden vernietigd. Kosten € 100 mljn.;

Of wordt het een ander project?

Vull de poll in op de homepage van deze website!

Maandag 15 februari om 14.00 uur zal op ludieke wijze de actie worden gelanceerd op de Stationsweg 168.

Reacties:

1. Op 2010-02-22 03:50:31 schreef Rick:

De tramtunnel onder de Koninginnegracht.

Zelfs het autoverkeer heeft geen voordeel van deze tunnel (voor trams) aangezien de auto’s toch moeten stoppen voor stoplichten (voetgangers, fietsers auto’s en ander verkeer van de Koninginnegrachtkade willen immers ook graag doorrijden)

Het hele tramtunnelproject hier is dus nutteloos.

Trams gaan niet sneller, omdat ze toch moeten stoppen bij een halte en auto’s gaan niet sneller vanwege bovengenoemde reden.

Er moet, zoals door steeds meer mensen wordt ingezien, een tunnel komen onder de Koningskade en de Raamweg voor doorgaand autoverkeer richting Scheveningen en Kijkduin.
Het bestemmingsverkeer kan dan bovengronds blijven.

De autotunnel moet na het Hubertus viaduct aansluiten op een tweede autotunnel langs de Waterpartij en het Internationaal gebied.

Op het tunneldeel bij de Waterpartij is (indien slim aangepakt) ruimte voor hoger gelegen wandelpaden, een theepaviljoen en de verwaarloosde Cremerbank (monument)