5 Dec 2011. De gracht tussen Torenstraat en Prinsestraat wordt binnenkort weer zichtbaar. De aanleg van een peperdure parkeergarage onder die gracht is volgens de Haagse Stadspartij onnodig en dom.

 

Peperdure garage is overbodig
(AD/Haagsche Courant, 3 Dec 2011)

DEN HAAG Den Haag staat op het punt 23 miljoen euro in het water van de
Noordwal te gooien, vinden horecabedrijven. Zij zijn tegen de bouw van
een garage onder de gracht.

HERMAN ROSENBERG

De kritiek richt zich op de voorgenomen bouw van een volautomatische
autoberging met 160 plaatsen onder het water van Noordwal en de
Veenkade, tussen de Torenstraat en de Prinsestraat. Hier wordt de
gracht, die lang geleden dicht werd gemaakt, in oude glorie hersteld. En
daarmee is iedereen het wel eens.

Maar de garage is een stap te ver, vindt Ron Ketting, uitbater van Café
De Bieb aan de Veenkade en sprekend namens verschillende
horecabedrijven. ,,De bouw zal veel overlast veroorzaken. Maar wat erger
is: de inrichting van de kade komt er niet uit te zien. Er is ons enige
jaren geleden iets moois voorgespiegeld met bomen en grote terrassen,
maar daar komt niets van terecht want voor onze zaak is de toegangsroute
naar de garage gepland.

In de visie van de gemeente moet de garage er komen omdat door het
herstellen van de gracht zo n zestig parkeerplaatsen verloren gaan. Maar
volgens de wijkorganisatie De Groene Eland is er geen parkeerprobleem
meer, omdat er een nieuwe parkeerregeling geldt in de buurt. Bovendien
ligt even verderop de Torengarage, die zelden helemaal vol is.

Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij vindt het absurd dat de
gemeente 23 miljoen euro uitgeeft aan wat nu voornamelijk een
auto-project is geworden. ,,Het enige aardige dat overblijft is het
water, want de herinrichting zonder de mogelijkheid voor terrassen is
heel onaantrekkelijk. Iets anders is dat tramlijn 17 een jaar moet
omrijden, wat heel slecht is voor de bereikbaarheid.

Het besluit voor de bouw is al genomen, maar het bestemmingsplan moet
nog wel worden aangepast. De tegenstanders hopen dat te kunnen
tegenhouden.

Raad: door met Noordwalplan
(AD/Haagsche Courant, 8 dec 2011)

De bouw van een geautomatiseerde parkeergarage (autoberging) onder het
water van de Veenkade en de Noordwal gaat door. Een meerderheid van de
gemeenteraad (VVD, D66, PvdA en CDA) blijft achter het plan staan, ondanks
de tegenstand van bewoners en bedrijven uit de omgeving. Ook de hele
oppositie in de raad is tegen. Dat bleek gistermorgen in een
raadscommissievergadering. Wethouder De Jong (D66, binnenstad) zegde toe
dat er terrasboten komen in de herstelde gracht en bovendien kleine
terrassen op de kade. De raad neemt binnenkort een besluit.

Haagse raad stelt plan historische gracht niet bij
(RTV West, 7 december 2011)

DEN HAAG – De Haagse gemeenteraad gaat vooralsnog haar plannen niet
bijstellen voor het herstellen van een historische gracht en het bouwen
van een ondergrondse parkeergarage aan de Noordwal en de Veenkade.

Ondernemers en bewoners zijn tegen de bouw omdat er geen noodzaak meer zou
zijn. Door het Verkeers Circulatie Plan en de invoering van betaald
parkeren zou de parkeerdruk zijn afgenomen. De bewoners vinden zo’n 10
miljoen euro kostende parkeergarage te duur en niet nodig in tijden van
crisis. Maar de collegepartijen houden vooralsnog vast aan de plannen en
willen de bouw doorzetten.

Bestemmingsplan

Woensdagochtend werd er in de commissie ruimte gesproken over het
bestemmingsplan waarin het herstellen van de historische gracht en de
aanleg van de parkeergarage zijn opgenomen. Een aantal horecaondermers dat
insprak tijdens de vergadering is bang voor het verlies van inkomen omdat
ze een deel van haar terassen zal kwijtraken. De gemeente legt in ruil
hiervoor twee terrasboten in de gracht.
In de parkeergarage moeten zo’n 160 parkeerplekken komen. Het hele plan
kost zo’n 23 miljoen euro.