De Haagse Stadspartij en de SP willen het gebruik van openbaar vervoer zoveel mogelijk stimuleren, ook ’s nachts moet er goed openbaar vervoer beschikbaar zijn. Zeker als men gedronken heeft is het belangrijk dat Hagenaars een veilig alternatief voor de auto wordt geboden in de vorm van openbaar vervoer. De Haagse Stadspartij en de SP hebben een aantal schriftelijke vragen aan het college gesteld over de nachtbusvoorziening in Den Haag. De Nachtbus rijdt in Den Haag alleen op donderdag, vrijdag en zaterdag nacht. De Haagse Stadspartij en de SP zijn van mening dat een bruisende studentenstad als Den Haag elke nacht in openbaar vervoer zou moeten voorzien net als in Amsterdam. De partijen willen daarom van het college weten of zij bereid is hierover in overleg te gaan met de HTM.
Ook plaatsen de partijen vraagtekens bij het feit dat er in de nachtbus alleen met een papieren kaartje gereisd kan worden. Dit papieren kaartje kost vijf euro, ongeacht hoe ver men wil reizen. Dit terwijl uit antwoorden op eerdere schriftelijke vragen over prijzen van losse kaartjes bij de HTM blijkt dat de openbaarvervoer aanbieder mensen juist wil stimuleren alleen nog maar met de OV-chipkaart te reizen. De partijen zijn van mening dat het consequenter zou zijn om ook s’ nachts het gebruik van de OV-chipkaart te stimuleren en de rit per afgelegde kilometers te berekenen, eventueel met een nachttarief. Raadslid Gerwin van Vulpen: “Voor die prijs mag je een betere dienstverlening verwachten, het zou logisch zijn als je in het nachtnet ook gewoon met de OV-chipkaart kan betalen”. SP-raadslid Bart van Kent: “Het nachtnet kan alleen succesvol worden wanneer dit betaalbaar en toegankelijk wordt georganiseerd. De frequentie moet daarom omhoog en de prijs omlaag”.