Niet spreken met den bestuurder

Dienstverlening HTM moet beter!

Op het Randstadrail-traject van Den Haag Centraal Station naar Zoetermeer moet men bij de HTM met de OV-chipkaart inchecken bij de automaat in de tram, maar bij de RET moet dat bij een automaat op het perron. Er zijn meerdere halten waar zowel HTM als RET trams stoppen en beide OV-chip systemen naast elkaar bestaan. Dat is dus opletten geblazen voor HTM passagiers die niets vermoedend een RET tram instappen en ontdekken dat er geen automaten hangen! Dit zorgt voor verwarring bij de HTM reizigers en vaak moeten ze op het eerstvolgende perron weer uit stappen om alsnog op de juiste manier in te checken.

De Haagse Stadspartij en de SP vinden het belangrijk dat niet alleen de tarieven op elkaar afgestemd worden in de Metropoolregio maar dat ook dit soort technische zaken aansluiten. Zij willen ook de informatieborden terug op de haltes omdat veel mensen, met name ouderen, geen smartphone hebben en afhankelijk zijn van deze informatieborden voor bijvoorbeeld storingsmeldingen. Gerwin van Vulpen van de Haagse Stadspartij vindt dat de informatievoorziening op de halten beter moet: “Het is volstrekt onacceptabel dat ouderen lang staan te wachten op een tram zonder te worden geïnformeerd of deze überhaupt nog komt”. Fractievoorzitter Bart van Kent van de SP: “Samenwerken voor goed openbaar vervoer tussen Den Haag en Rotterdam is belangrijk. Maar zorg er dan wel voor dat het voor de reiziger helder blijft”.