Rotterdamsebaan van de baan?

GroenLinks, Partij voor de Dieren en de Haagse Stadspartij hopen dat de
aanleg van de Rotterdamse Baan niet doorgaat. Vandaag heeft Minister Schultz
laten doorschemeren dat er mogelijk geen geld is voor de nieuwe weg die
aansluit op de Binckhorstlaan.

 

“Goed nieuws dat deze weg van de baan lijkt. Hopelijk komt van uitstel
afstel”, aldus de woordvoerders van GroenLinks, Haagse Stadspartij en
Partij voor de Dieren. Deze partijen zijn tegen de aanleg van de nieuwe
weg, omdat die zorgt voor meer vervuilend autoverkeer in de stad. Ze
zien liever een extra investering in fietsvoorzieningen en het openbaar
vervoer.

De Rotterdamse Baan zou een kleine 600 miljoen euro gaan kosten,
waaraan de gemeente Den Haag en het Stadsgewest Haaglanden samen 300
miljoen bijdragen.

Uitstel Rotterdamsebaan leidt tot ophef
(OmroepWest, 24-01-2013)

DEN HAAG – De politiek is erg bezorgd over het uitstel van de Rotterdamsebaan. Het CDA gaat er donderdag vragen over stellen tijdens de gemeenteraadsvergadering.
Minister Schultz van Haegen wil de aanleg van de snelweg van Ypenburg naar Den Haag uitstellen, omdat ze jaarlijks 250 miljoen euro moet bezuinigen op infrastructuur. Dat komt door de valse start van het kabinet vorig jaar.CDA-fractievoorzitter Bakker wil weten welke financiële risico’s Den Haag loopt, nu het kabinet de aanleg van de snelweg wil uitstellen. Verder is hij bang dat het verkeer rond de stad de komende jaren nog meer vastloopt dan nu al het geval is.

De PVV denkt dat het economisch herstel van Den Haag in gevaar komt. Wethouder Smit zou zich voor honderd procent moeten inzetten om de Rotterdamsebaan te redden. ‘Dat is beter dan zich druk te maken over een trein naar dat vreselijke Brussel’, zegt fractievoorzitter De Graaf.

Het regeerakkoord moest worden opgebroken, omdat er in de VVD veel verzet was tegen de inkomensafhankelijke zorgpremie. In het tweede akkoord kreeg de PvdA in ruil daarvoor 250 miljoen euro voor een ‘sociale agenda”. Het geld werd weggehaald bij het Infrafonds van minister Schultz van Haegen. Tweede Kamerleden willen nog niet reageren op de lijst van wegprojecten waarop bezuinigd gaat worden. Ze vinden het ‘prematuur’, omdat het besluit nog niet genomen is.

Afstel

GroenLinks, Partij voor de Dieren en de Haagse Stadspartij hopen dat de aanleg van de Rotterdamsebaan helemaal niet doorgaat. Hopelijk komt van uitstel afstel, aldus de woordvoerders van GroenLinks, Haagse StadsPartij en Partij voor de Dieren. De partijen zijn tegen de aanleg van de nieuwe weg, omdat die zorgt voor meer vervuilend autoverkeer in de stad. Ze zien liever een extra investering in fietsvoorzieningen en het openbaar vervoer.

De Rotterdamse Baan zou een kleine 600 miljoen euro gaan kosten, waaraan de gemeente Den Haag en het Stadsgewest Haaglanden samen 300 miljoen bijdragen.

Mes in Haagse verkeersplannen
AD/Haagsche Courant, 24 jan 2013

De komst van de Rotterdamsebaan, de verbindingsweg tussen
knooppunt Ypenburg en Den Haag, wordt meerdere jaren uitgesteld. Het is
één van de vele maatregelen die minister Schultz wil nemen om ruim
6,4 miljard te bezuinigen op grote verkeersprojecten.

In totaal worden tientallen vurig gewenste weg- en spoorprojecten
geschrapt of op de lange baan geschoven. Voor Den Haag is het uitstellen
van de Rotterdamsebaan voorlopig de enige grote tegenvaller. Zwaardere
offers zijn er voor de regio Utrecht. Daar gaat onder meer de
tramverbinding naar de Uithof, een slepend project voor de stad, op de
lange baan. Ook het aansluiten van de noordelijke randweg op de ring
loopt verder vertraging op. Richting het zuiden duurt de verbetering van
de A27 langer.

Daarnaast moet de regio Amsterdam flink slikken: zo wordt 200 miljoen
geschrapt in een enorm project voor beter treinvervoer tussen luchthaven
Schiphol, Amsterdam, Lelystad en Almere. Op dezelfde route lopen de
asfaltplannen rond de A1-A6-A9 aanzienlijke vertraging op. De aanpak van
twee belangrijke knooppunten, de Merwedebrug en knooppunt Hoevelaken
gaat langer duren.

Het kabinet moet tot en met 2028 ongeveer 6,4 miljard bezuinigen op
asfalt, spoor en de binnenvaart. Gisteren hoorden bestuurders uit
provincies en de grote steden waar de komende 15 jaar bij hun de klappen
gaan vallen.

Wat er definitief sneuvelt, zal in het vroege voorjaar blijken. De
minister heeft nu haar voorkeuren uitgesproken, maar het staat de
provincies en grote steden vrij om zelf hun portemonnee te trekken. Een
woordvoerder benadrukt dat de plannen nog niet definitief zijn. ,,De
regio’s kunnen nog reageren,” aldus de woordvoerder.