‘Overdosis aan parkeergarages’

Het besluit van het college om twee nieuwe openbare parkeergarages mogelijk te maken is slecht gevallen bij de Haagse Stadspartij. Het gaat om een nieuwe parkeergarage onder het Tournooiveld met 320 parkeerplaatsen en een parkeergarage onder het Scheveningse Veer met 200 plaatsen.

 

Fractievoorzitter Joris Wijsmuller kondigt over deze collegebesluiten felle
debatten in de gemeenteraad aan: “Dit is krankzinnig. Het gaat om
parkeergarages die veel extra verkeer zullen aantrekken op wegen die nu al
overbelast zijn, zoals de Mauritskade. Het is al onleefbaar daar met
dagelijks files en een enorme luchtvervuiling. Schandalig dat het college
de bewoners van dit gebied opscheept met nog meer herrie en vervuiling.”

Volgens de Haagse Stadspartij zijn er al veel te veel parkeergarages in dit
deel van de stad, zoals de Parkstraatgarage (164 p.p.), de Pleingarage (255
p.p.), de Noordeinde-garage (86 p.p.) en de Malieveld-garage (600 p.p.). En
er zijn nog garages in aanbouw op de Mauritskade (200 p.p.) en de zeer
omstreden autoberging (VAB) bij de Noordwal/Veenkade (160 p.p.). Wijsmuller: “Het
Verkeerscirculatieplan (VCP) was ooit bedoeld om de binnenstad autoluw te maken, maar het college stimuleert met de bouw van parkeergarages precies het tegenovergestelde. Hoe dom kun je
zijn!”

Grote parkeergarage onder Toernooiveld
(AD/Haagsche Courant, 3 mei 2013)

Den haag Twee bouwbedrijven willen een grote parkeergarage aanleggen
onder het Toernooiveld. Burgemeester en wethouders staan positief
tegenover het particuliere plan voor 320 parkeerplekken midden in de
Haagse binnenstad. `Ik heb er al een wijntje op gedronken,’ zegt Theo
Heere, voorzitter van Buurtschap Centrum 2005.

College is positief over particulier plan

Eerder hadden Sens Real Estate en Dura Vermeer hun oog laten vallen op
het Lange Voorhout. Maar tegen een parkeergarage onder het beroemde
plein kwam veel verzet. Tegenstanders vreesden voor de monumentale bomen
en historische panden.

Nu de bouwers hun pijlen op het Toernooiveld (tussen de Lange
Houtstraat en de Hofvijver) richten, hebben ze het college mee: `We
staan er in beginsel positief tegenover en willen dit initiatief
stimuleren,’ schrijft het stadsbestuur aan de gemeenteraad die
uiteindelijk over het plan moet beslissen.

Maar fracties als GroenLinks en de Haagse Stadspartij (HSP) moeten
niets hebben van een nieuwe parkeergarage in het Haagse centrum. ,,Dit
plan is bizar,” briest voorman Joris Wijsmuller van de HSP. ,,We willen
met z’n allen het centrum leefbaarder en aantrekkelijk maken. Dat doe je
dus niet met nog meer autoverkeer.”

Voorzitter Theo Heere van Buurtschap Centrum 2005 vindt de steun van
het college juist `goed nieuws’. Sinds de opknapbeurt van het Lan-ge
Voorhout in 2008 is de buurt 125 parkeerplekken kwijtgeraakt, weet hij.
,,Als de garage doorgaat, kunnen klanten van de ondernemers weer in de
buurt parkeren, kunnen bewoners hun bezoekers weer een plekje bieden en
zijn de culturele instellingen die lijden onder het gebrek aan
parkeerruimte uit de brand geholpen.

Theater Diligentia erkent de grote behoefte aan extra parkeerplaatsen.
,,Dit plan gaat in tegen het stimuleren van fiets en openbaar vervoer in
het centrum,” zegt een woordvoerder. ,,Maar voor ons is het positief.
Artiesten, maar ook bezoekers kunnen nu moeilijk met de auto bij ons
komen. Dat is een groot probleem.

Gisteren pleitte D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven ervoor om
parkeergarages van rijksgebouwen in het Haagse centrum in de avonduren
ook open te stellen voor bewoners en bezoekers.

In de avonduren parkeren bij de rijksgebouwen
(AD/Haagsche Courant, 3 mei 2013)

Bezoekers en bewoners van de binnenstad moeten ’s avonds en in het
weekeinde hun auto kunnen parkeren in de dan leegstaande parkeergarages
van ministeries en andere rijksgebouwen. Dat vindt D66-Kamerlid Stientje
van Veldhoven die verantwoordelijk VVD-minister Stef Blok gevraagd heeft
dit mogelijk te maken. Alleen al de ministeries van Financiën en
Buitenlandse Zaken en het oude gebouw van VROM tellen ruim 1200
parkeerplekken die geregeld leegstaan, stelt het Tweede Kamerlid.

Den Haag Marketing vindt het een uitstekend plan. ,,Onze stad is goed
bereikbaar, zegt een woordvoerder. ,,Maar als er meer toeristen komen
omdat ze midden in de stad beter kunnen parkeren, dan is dat prima. Ook
de gemeente is `op zich positief’. ,,Maar het moet wel kunnen. We hebben
dit eerder besproken met Financiën, maar dat ging toen niet vanwege de
veiligheid.

‘Twee grote nieuwe garages in Den Haag’
(Westonline, 3 mei 2013)

DEN HAAG – In het centrum van Den Haag moeten twee nieuwe grote
parkeergarages komen. De gemeente staat in principe positief ten
opzichte van plannen van twee groepen ontwikkelaars die de garages
willen bouwen aan de Scheveningseveer en onder het Tournooiveld.

Dat blijkt uit brieven die het college van burgemeester en wethouder
aan de gemeenteraad heeft gestuurd.
‘320 parkeerplekken onder Tournooiveld’
De combinatie SENS Real Estate en Dura Vermeer ziet kans om een
parkeergarage met circa 320 openbare parkeerplaatsen onder het
Tournooiveld, net naast de Amerikaanse Ambassade, te bouwen. Die moet in
twee lagen onder de grond komen. Ook is daar plek voor een
fietsenstalling en oplaadpunten.

College: het biedt kansen

Het college ziet kansen voor deze garage: ‘Het voorgestelde
parkeerinitiatief kan bijdragen aan de balans van bedrijvigheid in de
stad. Er zijn in het zuidelijke gedeelte van de binnenstad de laatste
jaren veel ontwikkelingen gerealiseerd. Ook voor de toekomst zijn
ontwikkelingen te verwachten. Hierdoor zal het zwaartepunt qua winkels
en bezoek verder verschuiven naar de Grote Marktstraat. Daardoor is
aandacht voor de noordzijde van de binnenstad gewenst, vanuit het eigen
profiel en bezoekgedrag van deze sfeergebieden. De realisatie van de
beoogdeparkeergarage kan een motor zijn van allerlei nieuwe initiatieven
en projecten in het noordwestelijkegebied,’ schrijft het aan de raad.
Bomen moeten plaats maken voor garageWel zijn er ook zorgen, zo moeten
er acht bomen wijken. Daar moet worden herplant.
Een andere partij, Castellum Projectontwikkeling heeft bij de gemeente
een plan ingediend voor de sloop en vervanging van twee panden aan de
Scheveningse veer. Daarachter ligt een groot binnen terrein. Daar komt
een aantal woningen en een meerlaagse ondergrondse garage. In totaal
moeten hier dertig woningen en 240 parkeerplekken komen, waarvan 200
openbaar.

‘Er is geen gebrek aan parkeerplaatsen’

De VVD in de Haagse gemeenteraad
is enthousiast over het plan. De oppositiepartijen GroenLinks en Haagse
Stadspartij voelen er niets voor. ‘Er is geen gebrek aan parkeerplaatsen
in de stad,’ zegt GroenLinks-raadslid Arjen Kapteijns. Zijn partij
diende een tijdje geleden een plan in om de Malieveldgarage beter
bereikbaar te maken met een luchtbrug. ‘Die staat nu voor driekwart leeg
en het is maar een kippeneindje lopen van het centrum.’

‘Dan wordt Den Haag en autostad’

Kapteijns: ‘Het is de vraag in wat voor
stad je wilt wonen. Wil je ervoor zorgen dat mensen makkelijker met de
fiets of het ov naar het centrum kunnen komen of wil je de auto
faciliteren. Wij kiezen ervoor om ruim baan te geven aan de fiets en het
ov. En daardoor een prettig leefbare stad te creëren. In plaats van
alles vol auto’s te zetten.’

Parkeren onder Tournooiveld
(De Telegraaf, 3 mei 2013)

Van onze Haagse redactie
DEN HAAG, vrijdag
Er komt zeer waarschijnlijk een grote openbare parkeergarage onder het
Tournooiveld in Den Haag. De omstreden plannen voor een ondergrondse
parkeergelegenheid onder het Lange Voorhout gaat definitief niet door.
Dat blijkt uit een brief van het Haagse stadsbestuur aan de
gemeenteraad. De nieuwe garage moet plek bieden aan 320 auto’s. Onder
het Scheveningse Veer komt mogelijk een garage met 200 plaatsen.
De oude plannen voor het Lange Voorhout bleken politiek niet haalbaar.
Er was vooral veel kritiek omdat er meerdere historische bomen zouden
moeten worden verplaatst.

Reacties:

1. Op 2013-05-02 18:55:43 schreef Hans:

Volgens mij is er geen overdosis aan parkeergarages, maar een overdosis aan hoge parkeergelden. Als de tarieven naar een redelijk niveau teruggebracht worden, valt het wel mee met al die parkeergarages. Dan gaat de autobezitter graag in een garage staan vanwege de veiligheid. Denk daar eens over na.

2. Op 2013-05-17 14:24:16 schreef Joost de fietser:

Het is een groot winstpunt dat er geen garage komt onder het Lange Voorhout. Op de nu geplande plek is dat in beginsel mogelijk, uiteraard na zorgvuldig voor onderzoek: technisch, economisch, maatschappelijk en functioneel.
Het klinkt zo sympathiek, tegen zijn, maar men moet toch ook aan de economie denken: auto’s wegjagen of verbieden kan ook een averechts effect hebben. Horeca en bedrijfsleven zoeken elders hun heil, de stad verpaupert. Het vervelende is dat zoiets geleidelijk gebeurt, ogenschijnlijk niets aan de hand, maar het gaat, peace meal…Zo is nu al het vrij parkeren bij Horecagebieden na 18 uur fnuikend, terwijl er geen enkele reden is tot betalen behalve de gemeentekas spekken.Denk dus niet eenzijdig Stadspartij, ook al doen jullie veel goed werk