In de perikelen rond de aanbesteding van het openbaar vervoer steunt de Haagse Stadspartij de actievoerende buschauffeurs.
Spanning stijgt bij aanbesteding openbaar vervoer Haaglanden
(Den Haag Centraal, 16 May 2012)
De aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Haaglanden is bijna rond.
Volgende week wordt naar verwachting bekend welke partij van december
2012 tot 2017 het openbaar vervoer in Den Haag gaat verzorgen.
Door Elske Koopman en Jasper Gramsma
De HTM-chauffeurs doen nog een verwoede poging de aanbesteding tegen te
houden met wilde stakingen, die mogelijk ook de komende dagen het
busvervoer in de stad platleggen. Het wetsvoorstel om de
aanbestedingsplicht voor gemeenten af te schaffen komt waarschijnlijk te
laat. Ondanks de verplichting voor de gegunde partij om het
HTM-personeel onder dezelfde arbeidsomstandigheden over te nemen, vrezen
de chauffeurs voor ontslagen. Ze zijn bang dat de nieuwe busvervoerder
de kosten voor de aanbesteding op deze manier wil terugverdienen. In de
gemeenteraad vindt het HTM-personeel steun. De Haagse Stadspartij heeft
begrip voor de staking. Joris Wijsmuller: “Er zijn slechts twee partijen
bij betrokken. Het is maar de vraag hoeveel voordeel dat uiteindelijk
oplevert. Veolia heeft daarnaast nog een dubieuze reputatie, waardoor je
je af moet vragen of zo’n partij wel gewenst is in de stad van recht en
vrede. Wij steunen de actie in ieder geval”. De race gaat in Den Haag
tussen HTMbuzz en Veolia. Die laatste, een vervoersbedrijf van Franse
origine, ligt onder vuur, omdat die zich schuldig zou maken aan het
uitsluiten van Palestijnen op Israëlische buslijnen en zou eigenaar en
exploitant zijn van een vuilstortplaats op de Westelijke Jordaanoever.
Volgens Een ander Joods geluid en United Civilians for Peace maakt
Veolia zich schuldig aan ‘de bestendiging en verdieping van de onwettige
bezetting door Israel van de Westelijke Jordaanoever. De organisaties
roepen stadsgewest Haaglanden op om Veolia uit te sluiten van de
aanbesteding. Volgens de woordvoerder van wethouder Peter Smit (VVD,
vervoer) is de ophef bij de gemeente bekend, maar speelt dit nu geen
rol in de beoordeling van de bieding. De wethouder noemde het ‘diepe
ellende’ dat de Tweede Kamer nu weer tegen verplichte aanbesteding van
het openbaar vervoer is. Bij omroep West zei hij dat de vele
veranderingen door verschillende politieke samenstellingen van de Tweede
Kamer miljoenen heeft gekost. “Dat geld gaat op aan voorbereidingen voor
aanbestedingen, juridische procedures en het inhuren van advocaten en
managers in plaats van aan de kwaliteit van het vervoer”, aldus Smit bij
Radio West. Om hoeveel miljoen het precies gaat, kan hij niet zeggen. De
PvdA kan de Haagse gemeenteraad aan een meerderheid helpen om de
aanbesteding te blokkeren of uit te stellen. Volgens raadslid Abderrahim
Kajouane zet de PvdA daarvoor alles op alles: “Wij zijn er voorstander
van dat de HTM het busvervoer in handen houdt. We doen ons uiterste best
om de aanbesteding op lokaal niveau ongedaan te maken, daarom roepen we
een extra raadvergadering bijeen. Tegelijk vestigen wij hoop op de Tweede
Kamer. Het is zaak dat de wetswijziging zo snel mogelijk in de Kamer
behandeld wordt”. De HTM laat via de woordvoerder weten geen invloed te
hebben op het verloop van de stakingen: “Zo’n wilde staking overvalt ons
ook. De passagier is de dupe, maar gelukkig is het tot nu toe van korte
duur. Of er nieuwe stakingen op komst zijn, weet ik niet. Daar kunnen we
ook niet op anticiperen. Abvakabo bemoeit zich er wel mee, zodat de
stakingen misschien minder wild worden”.