30 km / u markering op de weg

Leren van Rotterdam – Meer 30 km/u in de stad

Update: Er is in de afgelopen 4 jaar slechts 2,5% meer 30 km/u wegen aangelegd. Best wel ernstig want er zijn veel meer slachtoffers op 50 km/ u wegen dan op 30 km/u. Tijd voor snelle actie. Maar dit college laat het afweten.

Uit onderzoek blijkt dat het aantal verkeersslachtoffers flink afneemt bij een maximale snelheid van 30 km/u. Zelfs de snelheid op omliggende wegen waar nog 50 mag worden gereden daalt gemiddeld. Ook levert dit minder verkeerslawaai op. In Den Haag wordt met een slakkengang gewerkt aan 30 km / u zones. Alleen bij herinrichtingen kan deze snelheid worden ingevoerd. Voor de Haagse Stadspartij is dat te laat. Tim de Boer: “Elk slachtoffer is er eentje teveel en we moeten alles doen om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen”.

Opvallend is dat een stad als Rotterdam keihard bezig is om slim sneller 30 km/u in te voeren. Daarom de volgende vragen:

Schriftelijke vragen: Leren van Rotterdam

Indiener: Fatima Faïd, Haagse Stadspartij

Datum: 29-5-2024

Aan de voorzitter van de gemeenteraad,

In de Telegraaf stond op 23 mei 2024 een artikel over de gemeente Rotterdam die zo snel mogelijk op drukke plekken met veel ongelukken de maximale snelheid per direct terugbrengt naar 30 km/u. Daarmee wil het rechtse college van Rotterdam het aantal ongelukken sterk verminderen. Dat effect blijkt immers ook uit onderzoek in andere steden waar 30 km/u is ingevoerd zoals Brussel en Amsterdam.

Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt raadslid Fatima Faïd (Haagse Stadspartij) de volgende vragen:

1. Heeft het college kennisgenomen van het artikel in de Telegraaf?

Ja.

2. Kan het college de cijfers over verkeersongevallen van de afgelopen 3 jaar geven en daarbij aangeven welk deel daarvan heeft plaatsgevonden op een 50 km/u-weg?

Ja. De ongevallencijfers van de afgelopen 3 jaar staan in tabel 1. De ongevallen zijn opgedeeld in de verschillende maximumsnelheidscategorieën. Daarbij zijn alle wegen meegenomen die in gemeentelijk beheer zijn. Dit zijn cijfers uit VIA: een verkeersongevallenanalyse-tool. Deze data zijn ingevoerd door de politie ter plaatse van het ongeval; dit is handwerk. Daarom worden data soms ook niet ingevuld, zie de kolom “niet ingevuld”. Deze specifieke kolom bevat ongevallen op wegen van alle snelheidscategorieën.

De afgelopen 3 jaar vond 63% van het aantal geregistreerde ongevallen plaats op een 50km/u weg. Het percentage 50km/u weg in Den Haag is circa 33%.

3. Kan het college een top 30 maken van de 50 km-wegen waar de meeste ongelukken gebeuren? Zo nee, waarom niet?

In het “Uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid 2023-2026” (RIS313813) staat een lijst met de wegen beschreven, waarbij is geprioriteerd op basis van verkeers(on)veiligheid (paragraaf 2.2.3). Per stadsdeel worden in totaal meer dan 70 wegen beschreven die veiliger worden gemaakt. Op de meeste van die wegen kan nu nog 50 km/u worden gereden.

4. Kan het college op deze wegen de snelheid terugbrengen naar 30 km/u zoals de gemeente Rotterdam heeft gedaan om per direct de verkeersveiligheid te bevorderen?

Het college onderschrijft de ambitie van Rotterdam, maar kiest hierbij voor een iets andere aanpak. In overleg met nood- en hulpdiensten en het openbaar vervoer, is goed gekeken naar welke straten, goed kunnen worden ingericht (met snelheidsremmende maatregelen), naar 30km/u. Daarbij is gelet op de wettelijke aanrijtijden en de dienstregeling. Gezamenlijk is zo gekeken naar een actualisatie van de hoofdroutekaart voor de nood- en hulpdiensten en het openbaar vervoer. Het is de bedoeling dat zo meerdere (>90) straten worden opgewaardeerd naar 30km/u. Hierover wordt u later dit jaar geïnformeerd.

5. Kan het college aangeven welke 50 km/u wegen liggen bij drukke punten met veel voetgangers en fietsers of andere kwetsbare verkeersdeelnemers? Zo nee, waarom niet?

Ja, zie daarvoor het “Uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid 2023-2026” (RIS313813). Het college heeft bij de totstandkoming van het uitvoeringsprogramma alle verkeersonveilige situaties in beeld gebracht en opgenomen in het uitvoeringsprogramma, onder de paragrafen 2.1 en 2.2; “Veilige infrastructuur voor fietsers en voetgangers” en “Veilige snelheden”.

6. Kan het college op deze wegen de snelheid terugbrengen naar 30 km/u om zo direct “quick wins” te realiseren op het gebied van verkeersveiligheid? Zo nee, waarom niet?

Zie het antwoord bij vraag 4.

7. Kan het college aangeven welke 50 km/u wegen nog geen aparte fietsstroken hebben? Zo nee, waarom niet?

Ja. Dat zijn de straten zoals vermeld in bijlage 1. Zoals het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid beschrijft, wil het college af van de 50km/u wegen zonder aparte fietspaden.

8. Kan het college de snelheid op deze wegen zo snel mogelijk terugbrengen naar 30 km/u? Zo nee, waarom niet?

Zie het antwoord bij vraag 3 en 4.

9. Kan het college aangeven hoeveel strekkende meter 50 km/u wegen de afgelopen 4 jaar zijn veranderd naar 30 km/u wegen?

Tabel 2 toont het aantal meters 30km/u dat erbij is gekomen. Een verandering van de telwijze (van het aantal strekkende meter) tussen 2020 en 2024, heeft ervoor gezorgd dat de vergelijking tussen beide jaren niet nauwkeurig is. Door de aanpassing van de telmethode, zal het aantal meter dat erbij is gekomen de absolute ondergrens zijn. De 20,5 kilometer aan 30km/u weg dat erbij is gekomen, is voornamelijk afkomstig van 50km/u wegen.

10. Wat zegt het college tegen mensen waarvan familieleden omkomen of ernstig gewond raken omdat er nog 50 km/u kan worden gereden op deze gevaarlijke wegen terwijl uit onderzoek blijkt dat bij 30 km/u er veel minder slachtoffers vallen?

Het college betreurt ieder ongeval. Dat is waarom we staan voor nul verkeersdoden in 2040 en een halvering van het aantal verkeersdoden in 2030. Een van onze speerpunten is het verlagen van de gevaarlijke hoge maximumsnelheid in de stad. Daarom doen we deze raadsperiode onder meer onderzoek of het hele gebied binnen de centrumring kan worden omgezet in een 30 km per uur- gebied.

Fatima Faïd

Haagse Stadspartij

Lees ook: Rotterdam: 115 wegen volgend jaar naar 30 kilometer per uur | Binnenland | Telegraaf.nl

1 Response
  1. Knetemann

    Beste Stadspartij, het is daadwerkelijk schandalig dat er nog steeds in de Haagse Amsterdamse en Stille Veerkade nog 50 km p/u gereden mag worden. Dit volkomen absurd in een drukke en overvolle binnenstad en dat terwijl de Veerkades een straat is met alleen maar bewoners. De buurt pleit al jaren voor een 30 km zone in deze Veerkades.
    Graag hier actie op nemen zodat deze Veerkades snel 30 km p/u worden voordat er dode vallen, daarnaast is het hier een herrie van kabaal in het historisch centrum.
    Hartelijk dank!