Er is door Den Haag geblunderd in het Fyra-dossier. Dat vindt de Haagse Stadspartij.
HSP: ‘Den Haag blundert in Fyra-dossier’
(Omroep West, 14-12-2012)
DEN HAAG – Er is door Den Haag geblunderd in het Fyra-dossier. Dat vindt de Haagse stadspartij. Wethouder Smit, de Tweede Kamer en het Rijk zouden slecht hebben gelobbyd waardoor Den Haag verstoken is van een directe verbinding met Brussel. Volgens de VVD in Den Haag heeft Smit zijn werk juist goed gedaan maar houden de Belgen zich niet aan hun afspraken.
Sinds vorige week is de Beneluxtrein naar Brussel vervangen door de snelle treinverbinding Fyra. Alleen stopt deze trein niet in Den Haag omdat de Belgen hebben gekozen voor Breda als halteplaats. Deze keus is te wijten aan de slechte Haagse lobby, zegt Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij.
‘Het is onbegrijpelijk dat gekozen is voor Breda. Den Haag is een internationale stad waar veel politici en ambtenaren wonen en werken die dagelijks naar Brussel afreizen. Het zegt mij dat de Haagse lobby slecht is geweest en dat is een blunder.’
VVD-raadslid Arjen Lakerveld ontkent dit. ‘Er is juist een krachtige lobby geweest. Wethouder Smit heeft de afgelopen jaren de minister en Kamerleden keer op keer gewezen op het belang van een halteplaats in Den Haag. De Belgen hadden beloofd dat dit zou gebeuren maar uiteindelijk hebben zij deze afspraak geschonden.’
Smit is een onderzoek gestart waarin de mogelijkheid bekeken wordt of andere vervoerders zoals Arriva een trein tussen Den Haag en Brussel kan laten rijden. Wijsmuller: ‘Dit is irreëel. Het spoor is al helemaal vol, het is een illusie te denken dat er nog een vervoerder bij kan.’
Lakerveld is juist te spreken over de actie van de wethouder. ‘Laten we het onderzoek afwachten. Er zijn belangstellenden.’
Video: HSP: ‘Den Haag blundert in Fyra-dossier’
‘Trein Den Haag – Brussel is wensdenken’
(Den Haag Centraal, 13 dec 2012)
Verkeerswethouder Peter Smit (VVD) doet aan wensdenken met een onderzoek
naar een snelle treinverbinding tussen Den Haag en België, stelt
Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij. “Hij probeert een gemiste kans
te compenseren”. Sinds de nieuwe dienstregeling van de NS, die afgelopen
weekend is ingegaan, is de Beneluxtrein uit het spoorboekje verdwenen.
Reizigers uit Den Haag moeten eerst naar Rotterdam en daar overstappen
op de Fyra en een toeslag betalen om snel met de trein naar België te
kunnen. Volgens Wijsmuller is het Haagse gemeentebestuur de afgelopen
jaren te stil geweest over de wens van een snelle treinverbinding naar
België. “Ze moeten maar eens goed in de spiegel kijken, maar dit
onderzoek is mosterd na de maaltijd. Iedereen ziet het belang van een
internationale treinverbinding vanaf Den Haag, ik ook, maar die boot is
al vertrokken. De enige echte oplossing nu is herstel van de het Rijk, de NS en België over herstel van de verbinding te praten”, aldus Wijsmuller. Arjen Lakerveld van de VVD vindt juist dat Peter Smit er de hele tijd bovenop heeft gezeten. “Hij heeft hierover
ook contact gehad met de minister, maar helaas werkte België niet mee.
Wat mij betreft is het onderzoek een goede zaak en misschien komt er wel
uit dat de concessie anders moet. Het is in ieder geval goed dat Smit
actie onderneemt”, aldus het VVD-raadslid. GroenLinks-raadslid Arjen
Kapteijns noemt het onderzoek van Smit prijzenswaardig, al vindt hij de
aanleiding treurig. “Misschien heeft de wethouder een gaatje in de
regels gezien”. CDA-fractievoorzitter Gert-Jan Bakker noemt het
onderzoek een logische stap voor Den Haag als internationale stad van
vrede en recht.
Alleenrecht
NS Hispeed heeft tot en met 2025 het alleenrecht om op het hoofdrailnet
reizigers te vervoeren. Uitzondering daarop is internationaal
personenvervoer, want dat is geliberaliseerd. Daarvoor mogen ook andere
railaanbieders, zoals Veolia en Connexxion, gebruikmaken van het spoor.
Zij moeten dan wel voldoen aan een aantal regels, zoals de
dienstregeling van NS Hispeed niet verstoren en een beperkt aantal
reizigers tussen Nederlandse steden vervoeren. “Hoeveel dat er precies
zijn, is een hele ingewikkelde rekensom. Maar als de trein direct van
Den Haag naar België zou rijden is het aantal reizigers geen probleem”,
zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Smit liet afgelopen week weten erg teleurgesteld te zijn dat de
staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu terugkwam op eerdere
afspraken door geen aansluiting van de hogesnelheidslijn met Den Haag te
maken. Zij kiest voor een snelle treinverbinding tussen Breda en
Antwerpen naast de Fyra die van Amsterdam via Rotterdam naar Brussel
rijdt. Smit kondigde aan te laten onderzoeken of een snelle
treinverbinding met België misschien door een andere aanbieder kan
worden gedaan. Een woordvoerder van Smit laat weten dat eerst moet
bekeken worden of er vraag is naar de dienst, of het kan en of er
partijen zijn die het willen uitvoeren, mocht het ooit zo ver komen. Het
stadsgewest Haaglanden heeft zich in een brief aan de Tweede Kamer
beklaagd over het niet doorgaan van de treinstop in Den Haag. De
voorzitter van het stadsgewest, burgemeester Van Aartsen, stelt in de
brief dat het besluit de positie van Den Haag als internationale stad
van Vrede, Recht en Veiligheid benadeelt. In de brief wordt uitgebreid
stilgestaan bij de economische voordelen die Den Haag tot heden heeft
ondervonden van de vestiging van internationale instellingen.
Het stadsgewest zegt ‘begrip’ te hebben voor de
regeringsbeslissing af te zien van de eerder gemaakte afspraak dat
tenminste acht keer per dag een directe trein rijdt tussen Brussel en
Den Haag. Het stadsgewest hoopt nu dat de Tweede Kamer het kabinet aan
de gemaakte afspraak zal houden.
Den Haag onderzoekt alternatief voor Fyra
(Reformatorisch Dagblad, 13 dec 2012)
De gemeente Den Haag gaat de mogelijkheden bekijken voor een alternatieve intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel.
In januari start de gemeente een onderzoek. Onlangs maakte de
Beneluxtrein plaats voor de hogesnelheidstrein Fyra, maar die komt niet
op stations waar de oude intercity wel stopte. De Fyra kampt ook met
forse aanloopproblemen.
Voor Den Haag is het onbestaanbaar dat de internationale stad van vrede
en recht de rechtstreekse verbinding met Brussel verliest, meldde
verkeerswethouder Smit vanmorgen.
Het onderzoek moet duidelijk maken of een treinverbinding tussen Den
Haag en Brussel-Zuid/Midi met stopplaatsen zoals Delft, Dordrecht en
Mechelen, commercieel haalbaar is. In januari gaan we met diverse
binnen- en buitenlandse ov-bedrijven in gesprek , aldus de
verkeerswethouder. Vele reizigers zijn gedupeerd door het verdwijnen van
de Beneluxtrein. Zeker de pendelaars tussen België en de Randstad. De
Fyra mag dan wel een snelle verbinding zijn, maar niet vanuit
bijvoorbeeld Den Haag of Dordrecht. Volgens de wethouder is een rit met
de Fyra een stuk duurder en minder flexibel.
Vandaag besprak de Tweede Kamer de problemen met de Fyra, die kampt met
forse vertragingen en uitval van treinen.
De directie van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS overlegde vandaag
met de collega’s van NS en NS Hispeed over de technische problemen met
de nieuwe hogesnelheidstrein. De Nederlandse directies zijn ontboden om
tekst en uitleg te geven over de problemen waarmee de verbinding tussen
Brussel en Amsterdam kampt, verklaarde NMBS. We moeten kijken wat er
beter moet en beter kan , aldus de NS. Volgens de NS arriveerde twee
derde van de internationale Fyrareizigers met hooguit een kwartier
vertraging op zijn bestemming. De Belgische reizigersvereniging
TreinTramBus is minder tevreden: De Fyra is eigenlijk een
hogesnelheidstrein van de ALDI. Als je een zo goedkoop mogelijke trein
bestelt, dan krijg je die ook.
Kans op comeback trein Den Haag – Brussel
(Westonline, 13 dec 2012)
Reizigers kunnen mogelijk binnen een paar jaar weer met de trein rechtstreeks van Den Haag naar Brussel rijden. De Tweede Kamer wil het plan van de gemeente Den Haag voor een comeback van de lijn een kans geven.
Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft toegezegd dat ze het onderzoek
serieus zal bekijken. Eerder had ze het plan al bij voorbaat
afgeschoten. Veel partijen in de Kamer reageerden geschokt op het
verdwijnen van de Beneluxtrein tussen Den Haag en Brussel.
De VVD sprak van een ‘gemiste kans’ en D66 begreep niet hoe het zo mis
kon gaan in de onderhandelingen met de Belgen. Staatssecretaris Mansveld
erkende dat de ze de eis voor een verbinding met Den Haag liet vallen,
omdat er een stop van de trein in Breda was belooKamerdebat. ‘Voor de korte termijn
is het een ramp voor de reiziger, maar later komt het weer goed’, zei een woordvoerder.