Update: In augustus vroegen we via schriftelijke vragen of de Gemeente Den Haag naar aanleiding van de positieve resultaten van de Utrechtse Fietsdeal om in Den Haag eenzelfde project te starten. In oktober kwamen de antwoorden en het college zei: JA, dat gaan we doen! Michel Vermeer: “Ik ben heel blij om te horen dat de gemeente ermee aan de slag gaat. Hoe meer mensen fietsen hoe beter!”.
De Utrechtse Fietsdeal is een deal waarbij U-pashouders (de Utrechtse Ooiveaarspas) een tweedehands fiets kunnen kopen voor 30 euro. Bij de deal hoort ook een jaar lang fietsonderhoud bij de Fietshub. Dus als de fiets kapot is, kan deze binnen het jaar gratis worden gerepareerd. Uit een recente evaluatie van deze Fietsdeal blijkt dat de meerderheid van de gebruikers dagelijks op de fiets stapt, makkelijker op hun bestemming komt en meer verschillende locaties bezoekt. Uit de resultaten blijkt dat driekwart van de deelnemers vaker is gaan fietsen en 82 procent de fiets iedere dag gebruikt. Een grote meerderheid geeft aan makkelijker op plekken te komen, naar meer verschillende plekken te gaan, fietsen leuker te vinden en dat reizen goedkoper voor hen is geworden, daarnaast merkt het onderzoek op dat dit een effectief middel is om vervoersarmoede tegen te gaan.
Het raadslid mevrouw Faïd heeft op 6 augustus 2024 een brief met daarin 5 vragen aan de voorzitter van de gemeenteraad gericht.
Overeenkomstig artikel 30 van het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad, beantwoordt het college deze vragen als volgt.
- Is het college bekend met de Utrechtse Fietsdeal en de positieve resultaten die die heeft meegebracht?
Ja, het college is bekend met dit initiatief.
- Kan het college aangeven of het voor hen een prioriteit is om meer mensen aan het fietsen te krijgen? Zo ja, hoe werkt het college hiernaartoe? Zo nee, waarom niet?
Ja, het college wil meer mensen aan het fietsen krijgen. Het college zet zich in voor aantrekkelijke en veilige fietsroutes, gemakkelijk fietsparkeren en meer nieuwe fietsers. Deze thema’s zijn uitgewerkt in het Uitvoeringsprogramma Ruim baan voor de fiets 2020 – 2025 (RIS306923). Voorbeelden hiervan zijn het Kinderfietsenplan, fietslessen voor volwassenen en het zorgen voor een fietsvriendelijke stadsinrichting (een recent voorbeeld hiervan is de herinrichting van de Schalk Burgerstraat). Ook in het kader van de Tour de France Femmes is veel promotie gemaakt voor het fietsgebruik met onder andere een scholenprogramma, fietsactiviteiten op verschillende playgrounds én op het sportstrand van Scheveningen, de Haagse Schoolsport Olympiade, het Fietsfestival Zuiderpark, wielrenclinics voor vrouwen bij wielrenvereniging HSK Trias en een toertocht op de dag voorafgaand aan de Tour de France Femmes.
- Hoe staat het college van Den Haag tegenover de regeling van de gemeente Utrecht waarbij inwoners van Utrecht met een U-pas (de Utrechtse Ooievaarspas) voor 30 euro een tweedehands fiets kunnen kopen en deze een jaar lang gratis kunnen laten repareren zonder verplichtingen of tegenprestaties om zo mensen aan te moedigen vaker de fiets te pakken, ook mensen die het normaliter niet zouden kunnen betalen om een fiets aan te schaffen en te onderhouden om zo vervoersarmoede tegen te gaan? Overweegt het college om een soortgelijke regeling in Den Haag in te voeren voor mensen met een Ooievaarspas? Zo ja, welke stappen is het college van plan om te nemen? Zo nee, waarom niet?
Ja, het college vindt dit een goed initiatief van de gemeente Utrecht. Het college werkt aan een stadsbreed ‘Fietsenplan voor iedereen’, als aanvulling op het bestaande Kinderfietsenplan en andere fietsinitiatieven van maatschappelijk organisaties. Gelijktijdig met het fietsplan wordt ook een uitvoeringsplan opgesteld. Hierbij wordt verkend wat de mogelijkheden zijn om met een Ooievaarspas een aanvraag voor een fiets te kunnen doen. Momenteel wordt nog uitgewerkt welke voorwaarden daar precies aan zitten en hoe dit vormgegeven wordt. Deze fiets kan belangrijk zijn voor volwassenen en kinderen, doordat het hen de vrijheid geeft zelfstandig naar vriendjes, sport, school en werk te gaan. Tegelijkertijd blijven mensen in beweging en zijn hun vervoersbewegingen schoon. Vanwege de maatschappelijke rol van de fiets, wil het college het gebruik van de fiets blijven stimuleren.
- Is het college bereid in gesprek te gaan met de gemeente Utrecht en betrokken partners van de Utrechtse Fietsdeal om zo de nodige informatie te vergaren voor de opzet van onze eigen Fietsdeal? Zo nee, waarom niet?
Ja, het college heeft al contact met de gemeente Utrecht binnen de City Deal ‘Fietsen voor iedereen’. Binnen deze samenwerking is al overleg over fietsbeleid, ook over deze maatregel in Utrecht.
- Is het college bereid om een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid van een vergelijkbaar initiatief in Den Haag en om onder andere te onderzoeken welke partners hierbij betrokken kunnen worden? Zo nee, waarom niet?
Ja. Het college verkent wat de mogelijkheden zijn. Momenteel wordt nog uitgewerkt onder welke voorwaarden dit zou kunnen en hoe dit vormgegeven wordt, inclusief financiële dekking. Dit wordt uitgewerkt in het ‘Fietsplan voor iedereen’. Daarbij zal ook bekeken worden welke partners betrokken kunnen worden.
Lees ook: https://dagblad070.nl/politiek/haagse-stadspartij-pleit-voor-fietsdeal-voor-ooievaarspashouders.