plaatje met de tekst voorlichting vanuit intersectioneel perspectief

Succes: Voorlichting vanuit intersectioneel perspectief

Scholen zijn verplicht om voorlichting te geven op scholen over seksualiteit. Organisaties die voorlichting bieden, geven aan dat het steeds lastiger is om binnen te komen op scholen. Wat ons betreft is hier dan ook een overstijgende samenwerking nodig waarbij de intersectionaliteits theorie van Kimberlé Crenshaw centraal moet staan.

Uitsluiting is breder dan alleen queerfobie of racisme. Dezelfde uitsluitingsmechanismen zijn vaak op meerdere identiteitspunten aanwezig. Deze motie vraagt om een samenwerking tussen verschillende experts op het gebied van seksualiteit, gender, rascisme, islamofobie, neurodiversiteit en/of handicap om een intersectionele training te ontwikkelen. Dit zou ertoe kunnen leiden dat verschillende deelnemers van zulke trainingen zich beter vertegenwoordigd voelen en zich beter in elkaar kunnen inleven.

Het gaat hierbij dus niet meer over ‘’de ander’’ of degene die ‘’anders’’ is. Meer staat het perspectief centraal van hoe macht, achterstelling en uitsluiting op basis van identiteit werkt en hoe dat ons beïnvloed.

uitslag stemming: aangenomen

De motie werd met de kleine meerderheid aangenomen! lees meer op insta:

Extra info:

Kijk de Ted talk van Kimberlé Crenshaw:

Lees de Paper van Kimberlé Crenshaw.

https://chicagounbound.uchicago.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1052&context=uclf

Korte videos over kruispuntdenken

https://www.kenniscentrumwwz.be/kennisbank/kennisclips-wat-is-kruispuntdenken

De diversiteitscirkel vanuit opleiding social work (retourtje inzicht. Creatief met diversiteit voor sociale professionals)

http://olp4diversiteitminima.blogspot.com/2014/06/de-diversiteitscirkel.html