Site pictogram Haagse Stadspartij

PBS-methode op Haagse scholen?

een klas aan het werk

 

De Haagse Stadspartij heeft schriftelijke vragen gesteld over de PBS-methode die op vrijwel elke Haagse school wordt gebruikt. Dit is een methode die kinderen goed gedrag wil aanleren door middel van het belonen van gewenst gedrag en het straffen van ongewenst gedrag. Uit gesprekken met leerkrachten, leerlingen en experts zegt de partij veel signalen te hebben gekregen dat dit systeem heftige effecten heeft op individuele leerlingen, maar ook op de gehele groepsdynamiek. Zo ontstaat er een slechte en onveilige leeromgeving.

Michel Vermeer van de Haagse Stadspartij licht dit toe. Het bevorderen van goed gedrag is belangrijk op scholen, omdat ‘negatief’ gedrag altijd ergens een oorzaak heeft, maar de PBS-methode is een snelle methode gericht op de symptomen en biedt dus geen passende zorg en oplossingen. Scholen proberen door middel van straffen en belonen kinderen te laten voldoen aan de door de school gestelde normen. Veel scholen werken hiervoor met het ‘muntjessysteem’. Kinderen die gewenst gedrag vertonen krijgen muntjes waarmee zij voordelen kunnen verdienen, zoals langer naar buiten in de pauze, terwijl kinderen die ongewenst gedrag vertonen geen muntjes verdienen en dus minder lang naar buiten mogen in de pauze of zelfs helemaal niet. Ook kunnen er voordelen in groepsverband worden verdiend als het aantal muntjes van de klas een bepaald aantal heeft bereikt. Leraren geven hierbij aan dat dit zorgt voor een zeer ongewenste en onveilige vorm van sociale controle, wat resulteert in een zeer slechte leeromgeving met een heersende angstcultuur.

Verschrikkelijke gevolgen

Fractievoorzitter van de Stadspartij, Fatima Faïd, vult aan: Deze methode gaat voorbij aan alle kinderen met een diagnose, die door deze methode hun eigen zijn en gedrag moeten onderdrukken, wat zeer heftige gevolgen heeft, zoals burn-outs, stress, uitval, PTSS of erger. Dit komt uit hetzelfde hoedje als de ABA-behandelingen waarvan de verschrikkelijke gevolgen ook bekend zijn, terwijl 38 leden van de gemeenteraad hier niets aan wilden veranderen. Wij hopen dan ook dat de gemeenteraad en het college deze keer wel kiezen voor de belangen van de kinderen en dat hier snel een onafhankelijk onderzoek naar wordt ingesteld, zodat we onze kinderen in Den Haag weer kunnen beschermen tegen deze gruwel.”

Voor vragen over dit persbericht contacteer Michel Vermeer (06 38706957) (michel.vermeer@denhaag.nl)

 

Eerder diende we al vragen in over het gebruik van ABA behandelingen in Den Haag. 

En naar aanleiding daarvan diende we ook een motie in om te stoppen met ABA behandelingen. Die haalde het niet. 

 

Schriftelijke vragen: PBS-methode op Haagse scholen

Indiener: Fatima Faïd, Haagse Stadspartij

 

Datum: 2 november 2023

 

Naar aanleiding van verschillende signalen over nare ervaringen met de PBS-methode op scholen in Den Haag vanuit kinderen en leerkrachten heeft de Haagse Stadspartij enkele vragen met betrekking tot de zogenoemde PBS-methode in Den Haag.

Overeenkomstig artikel 30 van het Reglement van Orde stelt raadslid Fatima Faïd de volgende vragen:

 

Het bevorderen van goed gedrag is belangrijk op scholen, omdat ‘negatief’ gedrag altijd ergens een oorzaak heeft. Echter, omdat PBS een snelle ‘oplossing’ is, gaat dit ten koste van adequate zorg, waardoor niet de oorzaken, maar de symptomen worden aangepakt. In gesprekken met experts en leerkrachten is vernomen dat de PBS-methode leidt tot een zeer ongewenste en verkeerde vorm van sociale controle in de klas, wat resulteert in een negatieve omgeving voor leerlingen en een sfeer van extreme faalangst.

Een manier van werken met de PBS die veelal naar voren komt in de gesprekken is het muntjessysteem. Kinderen die goed gedrag vertonen krijgen muntjes waarmee zij voordelen kunnen verdienen zoals langere pauzes dan de leerlingen die weinig muntjes hebben weten te verdienen, deze kinderen mogen dan korter naar buiten in de pauze of helemaal niet naar buiten.

Deskundigen geven aan dat de PBS-methode geen rekening houdt met de individuele kenmerken en behoeften van veel leerlingen met een diagnose.

Mobiele versie afsluiten