De Haagse Stadspartij ziet geen heil in verkoop van HTM-aandelen aan de NS. Het college is al een vergaande intentieovereenkomst aangegaan terwijl de raad hierover nooit eerder geïnformeerd was en nog een besluit moet nemen.

 

Hoezo HTM + NS?
(De Posthoorn, 3 okt 2012)

Den Haag – “Ik ben daar laaiend over”, reageert fractievoorzitter Joris
Wijsmuller van de Stadspartij op het woensdag gepresenteerde plan: de
NS wil 49% van de HTM-aandelen kopen van de gemeente. Joris: “Vorig jaar
heb ik de wethouder gevraagd naar een notitie over de toekomst van de
HTM en daar niets op gehoord. Tussendoor nóg eens gevraagd. Nu krijgen
we een deal voorgeschoteld waar we ja tegen kunnen zeggen. Als raad
worden we buitenspel gezet. Er ligt nu een contract dat de gemeente moet
door-onderhandelen met NS op straffe van een boete van geloof ik 1
miljoen.”

Ook inhoudelijk zet Wijsmuller vraagtekens bij de voorgenomen deal. “De
voordelen van samenwerking (betere informatievoorziening, red.) kun je
ook bereiken zónder aandelen over te dragen. Ik denk dat de NS -dat is
óók een vastgoedbedrijf!- in Den Haag meer wil gaan ontwikkelen.
Winkeltjes erbij.” Of de reiziger iets gaat merken? “Nee, dit is hele
lange termijn.” Wijsmuller snapt dat HTM een partner zoekt en aan
railbedrijven weinig keuze heeft. “Maar samenwerken met de RET kan ook.”

Juist niét, reageren gemeente en HTM: “Als je gelijksoortige bedrijven
laat samenwerken, gaan ze kosten besparen. Bij HTM en NS is sprake van
aanvulling.” Inderdaad gaat NS meer doen met vastgoed; de tunnel bij
Hollands Spoor krijgt extra winkeltjes en de HTM gaat er controleurs
huisvesten. Met dag en nacht toezicht als resultaat. Ook wil de NS
winkeltjes openen bij ‘andere vervoersknooppunten’. Laatste vraag:
krijgen onze tram en Randstadrail nu een eerste en tweede klas? “Nee”,
zegt HTM, wij leveren alleen maar eerste klas.”