Haagse Stadspartij: “Instagram Museum is boevenstreek van gemeente” 

De gemeente Den Haag wil een nieuw museum in de binnenstad realiseren. Het gaat om een Instagram Museum in een leegstaand winkelpand in de Spuistraat. Volgens raadslid Peter Bos van de Haagse Stadspartij heeft de gemeente het concept gestolen van twee jonge Haagse ondernemers die eerder een plan hadden ingediend voor een soortgelijk museum in de Binckhorst.

Peter Bos is verbijsterd: “Ik wist niet wat ik hoorde. Nog geen vier maanden nadat deze ondernemers een kant-en-klaar plan indienden bij de gemeente organiseert diezelfde gemeente een pitch voor een soortgelijk plan.” Bos heeft schriftelijke vragen ingediend en wil dat de gemeente stopt met de pitch. Ook is hij verbaasd over de staatssteun van de gemeente. Bos: “Het gaat om een leegstaand winkelpand van een grote Duitse vastgoedbelegger, Patrizia. Daarnaast smijt de gemeente er een hoop geld tegenaan, terwijl dit een commercieel project is.”

De gemeenteraad is niet op de hoogte gebracht van het plan van de gemeente. Ondertussen heeft de gemeente al vergunningen aangevraagd. Bos: “Het college moet stoppen met deze waanzin. Er ligt een kant-en-klaar plan dat de gemeente geen cent kost en dan ga je dat kapot concurreren met staatssteun en belastinggeld voor een gestolen plan op een andere plek. Wat een boevenstreek!”

Update: De pitch van de gemeente voor een nieuw Instagram Museum in de binnenstad is geannuleerd vanwege te hoge verbouwingskosten.

Schriftelijke vragen: Instagram Museum
Indiener: Peter Bos, Haagse Stadspartij

Datum: 3 juni 2021

Aan de voorzitter van de gemeenteraad,

Op 1 juni 2021 verscheen een artikel op AD Haagsche Courant over een mogelijk Instagram Museum in de binnenstad van Den Haag (Zie bijlage).

Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van Orde stel ik de volgende vragen.

1.     Op 26 januari 2021 is een beginseluitspraak aangevraagd voor Binckhorstlaan 99, welke is gevolgd door een positieve uitspraak van het college. Het betrof het veranderen van het pand Binckhorstlaan 99 tot experience center (Photo Worthy Museum). Het blijkt om een plan van twee jonge Haagse ondernemers te gaan, die akkoord zijn met de pandeigenaar en met architecten een plan hadden gemaakt voor een Instagram Museum. Is dit juist? Zo nee, waarom niet?

Ja, op 26 januari 2021 is een beginselaanvraag ingediend, op 22 februari 2021 is de benodigde
aanvullende informatie aangeleverd en op 7 mei 2021 is een positieve beginseluitspraak, onder
voorwaarden, naar de aanvrager gemaild.

2.   Na indiening van het plan kregen de ondernemers te horen dat de projectmanager binnenstad van de gemeente contact had opgenomen met de architecten en is het plan bij deze projectmanager terecht gekomen. Is het college hiervan op de hoogte? Zo nee, waarom niet?

Ja, met die nuancering dat de projectmanager niet het volledige plan heeft gekregen. De rojectmanager heeft contact gezocht om meer informatie in te winnen ten behoeve van de ruimtelijke-economische afweging in het kader van de beginselaanvraag en hen tevens te informeren over het initiatief in de binnenstad.

3.    Is het juist dat het college in mei 2021 een Projectleider InstaExperience City of The Hague heeft aangesteld? Zo nee, waarom niet?

Nee, voor het organiseren van de prijsvraag heeft het college tijdelijke capaciteit ingehuurd.

4.     Is deze projectleider in dienst van de gemeente of gaat het hier om een ingehuurd bureau of personeel en van welk bedrijf?

Het betreft een extern bureau (LinkUp) dat aantoonbare ervaring heeft met het organiseren van prijsvragen.

5.     Wat kost deze projectleider?

De kosten voor deze extra capaciteit worden ingeschat op €23.000,-

6.     Volgens de website www.instaexperience.nl wil de gemeente een InstaExperience openen op het adres Achterom 28 (de achterkant van het pand aan de Spuistraat 10). Het gaat om het voormalige H&M winkelpand dat al lang leegstaat en eigendom is van de Duitse vastgoedbelegger Patrizia. Er is ruim 800 m2 gereserveerd om de InstaExperience te realiseren. De InstaExperience is een Instagram museum in de binnenstad van Den Haag waar de gemeente Haagse ondernemers voor zoekt door middel van een pitch. Is dit juist? Zo nee, waarom niet?

Ja, dit is juist met de nuancering dat de gemeente zelf geen InstaExperience opent maar een ondernemer zoekt die het instagram museum kan ontwikkelen, realiseren en exploiteren. Dit Instagram museum is een ruimte met verschillende (thema)kamers met een Haagse twist waar foto’s gemaakt kunnen worden. Vanuit de leegstandsaanpak in de binnenstad (voortkomend uit het sociaal economisch herstelplan) zijn gesprekken gevoerd met de partners in de binnenstad (waaronder Koninklijke Horeca Nederland). Tijdens deze gesprekken kwam een idee ter sprake om de Haagse evenenementen- en creatieve sector te betrekken bij de invulling van leegstaande winkelpanden. Dit zijn immers sectoren die hard getroffen zijn door de Corona-pandemie en tevens creativiteit en ondernemerschap in huis hebben voor de
exploitatie van een leisure concept. Nadat een concrete locatie in beeld kwam waarbij de eigenaar bereidwillig was om een tijdelijk leisureconcept te huisvesten, lag er een kans om gezamenlijk een pilot te starten voor een tijdelijk “Instagrammuseum met een Haagse twist” in het kernwinkelgebied. De gemeente heeft hiervoor een prijsvraag uitgeschreven voor Haagse ondernemers die onder andere actief zijn in Haagse evenementen- en creatieve sector. De keuze voor een dergelijk tijdelijk concept ligt in het feit dat het een populair en opkomend concept is dat zijn toevoegde waarde in andere steden (waaronder Amsterdam, Rotterdam en recent in The Mall of the Netherlands) heeft bewezen en bezoekers kan verleiden de Haagse binnenstad te bezoeken. Daarnaast biedt de “Haagse twist” een mogelijkheid om Haagse iconen te promoten via social mediakanalen.

7.     Na het indienen van een kant-en-klaarplan voor een Instagram Museum in de Binckhorst door twee ondernemers organiseert de gemeente vervolgens zelf een pitch voor een identiek plan in de Haagse binnenstad en stelt daarvoor middelen, ondersteuning en een pand ter beschikking. Kan het college zich voorstellen dat de initiatiefnemers van het Binckhorstplan zich bestolen voelen? Zo nee, waarom niet?

Het college betreurt het sowieso als iemand zich bestolen voelt. De gemeente Den Haag werkt al jaren aan een verdere verlevendiging van de Haagse binnenstad en probeert nieuwe concepten die hier een bijdrage aan leveren te stimuleren en aan te trekken. Hierbij is er naast horeca en detailhandel ook steeds meer aandacht voor leisure-concepten. Dit is onder andere verwoord in de Agenda “De binnenstad groeit 2018-2022” RIS302700. De oriëntatie op een Instagram museum in de Haagse binnenstad is begin 2020 gestart. In het kader van de eerder genoemde leegstandsaanpak, kwam het pand aan de Achterom 28 in beeld. De gemeente heeft het plan opgevat om een prijsvraag uit te schrijven voor een tijdelijke invulling van dit leegstaande winkelpand. Hierbij faciliteert de gemeente slechts een prijsvraag en stelt het geen pand ter beschikking. De eigenaar stelt het pand ter beschikking en onderzoekt de bouwtechnische mogelijkheden om het pand geschikt te maken. Ten slotte hebben beide initiatieven een andere insteek waarbij het initiatief in de binnenstad van tijdelijke aard is, een Haagse twist heeft en een andere doelgroep bedient (het winkelend publiek). Het college is van mening dat beide naast elkaar kunnen bestaan.
Overigens is voor het reces een positief gesprek gevoerd met beide ondernemers waarin de gang van zaken en het onderscheid tussen beide initiatieven is toegelicht.

8.     De winnaar van de pitch ontvangt:

-Een financiële vergoeding van 45.000 euro

-Begeleiding bij het afsluiten van het huurcontract met de vastgoedeigenaar

-Marketingondersteuning van Den Haag Marketing en Marketing Haagse Binnenstad

-Indien gewenst hulp bij bemiddeling samenwerking Haagse bedrijven

-Indien gewenst hulp bij het openingsevenement.

Kan het college een overzicht geven van de begroting van het project InstaExperience en hoe de kosten van het project worden gedekt, inclusief de plan- en apparaatskosten met daarbij de bijdragen van derden?

Het betreft €23.000,- apparaatskosten voor de medewerker van de prijsvraag en een stimuleringsbijdrage van € 45.000,-. De kosten worden gedekt uit het Sociaal-Economisch Herstelplan, onderdeel leegstandsaanpak. Dit bedrag van de stimuleringsbijdrage is tot stand gekomen op basis van een business case waarbij de inschatting is dat dit bedrag circa 1/3e van de opstartkosten betreft en circa 1/6e van de
exploitatiekosten. Hierbij investeert zowel de eigenaar van het pand als de winnende ondernemers op eigen kosten en risico. Dit betreft circa 2/3e van de opstartkosten en 5/6e van de exploitatiekosten.

9.     Inmiddels is ook de omgevingsvergunning voor het in afwijking van het bestemmingsplan toestaan van de functie museum aangevraagd door het college. Komt deze afwijking van het bestemmingsplan nog langs de gemeenteraad? Zo nee, waarom niet?

De vergunningsaanvraag is gedaan door de eigenaar van het betreffende pand. Het betreft een aanvraag voor de activiteit “Handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening.” Met deze aanvraag kan medewerking verleend worden middels een reguliere “kruimelregeling” waarbij het college een besluit kan nemen op de aanvraag. Alleen als er sprake is van een uitgebreide voorbereidingsprocedure vanwege strijdigheid met het bestemmingsplan is een Verklaring van geen bezwaar nodig van de gemeenteraad.

10.  Onder welk beleidsprogramma en welke wethouder valt deze ontwikkeling en waarom is de gemeenteraad niet geïnformeerd over deze ontwikkeling?

Deze pilot maakt onderdeel uit van het leegstandsmanagement van het sociaal economisch herstelplan en borduurt voort op de doelstellingen uit de agenda “De binnenstad groeit 2018-2022”. Dit is beleidsprogramma 11 en valt onder wethouder Bruines.
De leegstandsaanpak komt voort uit de urgentie om de oplopende leeg sand in winkelpanden als gevolg van de Corona-pandemie tegen te gaan door middel invulling van panden om a) de uitstraling van de winkelstraten te verbeteren, b) de binnenstad te verlevendigen en c) weer bezoekers te trekken die uitgaven doen in de binnenstad.

11.  Volgens de voorwaarden van de pitch sluit de winnende partij een huurcontract af met de eigenaar van het pand voor 7 maanden. Hoe kan het dat het college zoveel geld en energie investeert in het oplossen van de leegstand voor een miljardenbedrijf als Patrizia?

De leegstandsaanpak in de Haagse Binnenstad vraagt een gezamenlijk optrekken van gemeente, ondernemers en eigenaren.
Het college waardeert de inzet van Patrizia om de leegstand in het kernwinkelgebied tegen te gaan en de Haagse binnenstad aantrekkelijk te houden voor inwoners en bezoekers. Deze vastgoedeigenaar investeert, samen met andere stakeholders in de binnenstad, in de leegstandsaanpak van de binnenstad.

12.  Het college heeft met Patrizia een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met als doelstelling om 1.000 woningen in de (sociale- en markt) huursector te realiseren. Kan het college aangeven in hoeverre dit plan past in de Samenwerkingsovereenkomst met Patrizia (RIS 281272)?

De gemeente Den Haag en Patrizia hebben een Memorandum of Understanding Woningbouwproductie in Den Haag gesloten (MoU RIS 281272). Het MoU ziet primair op de realisatie van woningen. Het MoU en het bedoelde Instagram Museum hebben geen relatie met elkaar.

13.  Kan het college aangeven in hoeverre de afspraken van de samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot de woningbouw zijn nagekomen door Patrizia?

Doel van het MoU is de ontwikkeling en realisatie van woningen in de huursector in Den Haag met investeringen door Patrizia te vergroten.
Patrizia heeft inmiddels een belangrijk aandeel genomen in het gerealiseerde project rond het Haga Ziekenhuis aan de Leyweg. Het betreft in totaal 161 woningen en 40 eengezinswoningen in het project Schoone Ley. Verder heeft Patrizia, naast haar bezit ter plaatse van o.a. Spuistraat 10, mede met het oog op het verdere inhoud geven aan de doelen van het MoU, op twee locaties in Den Haag vastgoed verworven.
Het betreft een positie aan de Bezuidenhoutseweg (Bellevuelocatie) en de Zeestraat – Bazarlaan.

14.  Terwijl er ondernemers zijn die voor eigen rekening en risico een Instagram Museum in de Binckhorst willen realiseren gaat het college zelf een concurrerend initiatief met staatssteun ondersteunen. Is het college bereid om -gelet op deze dwaze gang van zaken- te stoppen met de pitch voor een InstaExperience? Zo nee, waarom niet?

De prijsvraag is geannuleerd vanwege te hoge verbouwingskosten. De deelnemers en juryleden zijn hierover geïnformeerd.

Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,    de burgemeester,
Ilma Merx         Jan van Zanen

Bijlage:

https://www.ad.nl/den-haag/wow-je-kunt-je-eigen-haagse-instagrammuseum-winnen~a896f78a/