30 km / u markering op de weg

Den Haag weer niet veiliger

Op 22 mei 2025 sprak de gemeenteraad over verkeersveiligheid. Daarbij kwam onder andere het plan van het college ter sprake om 110 straten om te bouwen naar 30 km/ u.  Dat is niet genoeg. Wij willen zo snel mogelijk wijkbreed en met prioriteit voor buurten waar de verkeersveiligheid al jaren tekortschiet naar 30 km/u: Zuidwest, Transvaal en de Schilderswijk.

Fatima Faïd: “Het valt op dat in de wijken waar de verkeersveiligheid al tijden onder druk staat de invoering van 30 km/u nog verre toekomstmuziek is.

Waarom deze motie? Omdat Den Haag de meeste verkeersongevallen van de G4 Gemeentes kent. Omdat voetgangers en fietsers de meest kwetsbare weggebruikers keer op keer het slachtoffer zijn. En omdat het college in het coalitieakkoord zelf heeft gezegd verkeersveiligheid te willen verbeteren.

Medewerker Bram van der Poel: “Dan moeten daar ook daden bij horen”.

Uit onderzoek blijkt dat een aanrijding bij 30 km/u aanzienlijk minder vaak leidt tot ernstig letsel of overlijden dan bij hogere snelheden. Langzamer rijden redt levens. Elke km/u die de gemiddelde snelheid daalt scheelt al 3% aan ernstige ongevallen. Bovendien leidt 30 km/u tot minder lawaai, schonere lucht en een veiliger straatbeeld.

De motie van de Haagse Stadspartij roept het college daarom op om:

  • Te onderzoeken welke extra wegen 30 km/u kunnen worden;
  • Het plan uit te breiden tot een gebiedsdekkende aanpak;
  • Uiterlijk in Q4 van 2025 een concreet tijdspad op te stellen voor de invoering van 30 km/u als norm binnen de hele bebouwde kom (uitgezonderd hoofdwegen).

Fatima Faïd: “Want veilige straten zijn geen luxe, maar een basisvoorwaarde voor een leefbare stad. En ieder kind moet veilig naar school kunnen fietsen, of je nu in Benoordenhout woont of in de Schilderswijk”.

Helaas is de motie niet aangenomen. Wel steunden nu 19 raadsleden onze motie. In 2023 waren dat er slechts 4.

uitslag stemming - motie verworpen

 

Motie: Den Haag remt voor veiligheid

Indiener: Fatima Faïd

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 22 Mei 2025 ter bespreking van het afronding debat inzake Debat over Verkeersveiligheid:

Constaterende dat:

  • Den Haag de meeste verkeersongevallen van de G4-gemeente heeft;
  • De verkeersveiligheid voor de meest kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers, ernstig tekortschiet;
  • Het college in het coalitieakkoord het bevorderen van verkeersveiligheid herhaaldelijk benadrukt.

Overwegende dat:

  • De impact van verkeersongelukken bij 30 km/u significant kleiner is dan bij hogere snelheden, wat ernstige letsels en verkeersdoden voorkomt;
  • Het invoeren van 30 km/u op meer straten een positief effect zal hebben op zowel weggebruikers als de leefomgeving van bewoners in Den Haag;
  • Het huidige plan van het college “110 straten in Den Haag naar 30 km/u” (RIS320624) een stap in de goede richting is, maar dat er nog veel breder moet worden gekeken;
  • Het huidige plan van 110 straten naar 30 km/u te kort schiet als het gaat om de wijken in Zuidwest, Transvaal en de Schilderswijk.

Verzoekt het college:

  • Te onderzoeken op welke aanvullende wegen 30 km/u als maximumsnelheid kan worden ingevoerd;
  • Het huidige plan van 110 straten uit te breiden naar een bredere, gebiedsdekkende aanpak;
  • Uiterlijk Q4 2025 een concreet tijdspad op te stellen voor de invoering van 30 km/u als standaard binnen de gehele bebouwde kom, met uitzondering van hoofdwegen.

En gaat over tot de orde van de dag.

 

De motie in 2023:

30 is het nieuwe vijftig